W roku szkolnym 2018/2019 Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Ostrowie Wielkopolskim zorganizowała i przeprowadziła drugą edycję bezpłatnych, przesiewowych badań mowy, słuchu i funkcji słuchowych dzieci, które od pierwszego września 2019 r. rozpoczną naukę w klasie pierwszej. Oferta poradni spotkała się z wielkim zainteresowaniem przedszkoli. Do badań zgłosiło się 36 placówek miejskich i wiejskich z terenu powiatu ostrowskiego. Badania przeprowadzano na terenie placówek za zgodą rodziców od października do czerwca i objęto łącznie 644 dzieci.

Zasadniczym celem przesiewowych badań było wykrycie zaburzeń słuchu, mowy i funkcji słuchowych, które mogą niekorzystnie wpływać na proces komunikowania się dziecka w szkole i utrudniać nabywanie przez nie umiejętności szkolnych.

Dobrze rozwijający się słuch jest podstawowym warunkiem sprawnego przyswajania mowy, prawidłowego odbierania bodźców akustycznych i odtwarzania ich. Jednak w procesie rozwoju mowy nie tyko ważna jest ostrość słuchu i prawidłowa percepcja słuchowa, ale także zdolność różnicowania dźwięków, ich analizy i syntezy w korze mózgowe, czyli tzw. słuch fonematyczny. Poziom rozwoju mowy oraz funkcji słuchowych bezpośrednio wpływa na powodzenie w nauce szkolnej i może być przyczyną trudności w efektywnym komunikowaniu się, ale także w nabywaniu umiejętności czytania i pisania. Dlatego dzieci z zaburzonym rozwojem mowy i funkcji słuchowych powinny być poddane odpowiednim oddziaływaniom terapeutycznym w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, w szkole, w placówce. Natomiast wykrycie zaburzeń słuchu u dzieci umożliwia efektywne wdrożenie odpowiednich działań leczniczych, rehabilitacyjnych oraz profilaktycznych, które prowadzą do złagodzenia lub usunięcia różnego rodzaju zaburzeń i dysfunkcji słyszenia.

Badania nasze pokazały, że tylko niewielki procent badanych dzieci przygotowujących się do rozpoczęcia nauki szkolnej ma zakończony rozwój mowy. Zdecydowana ilość tych dzieci jest objęta terapią logopedyczną w różnych placówkach i prawdopodobnie część z nich od września będzie wymagać dalszych ćwiczeń. Natomiast u ok.8 % przebadanych dzieci zdiagnozowano słyszenie poniżej normy, które nie zawsze musi oznaczać nieprawidłowy słuch. Po konsultacji laryngologicznej często okazuje się, że przyczyną niedosłuchu są korki woskowiny w uszach wynikające np. ze złej higieny uszu. Ponadto wykryto dzieci, które mają nieznaczne obniżenia w zakresie wysokich i niskich dźwięków - te dzieci powinny w klasie szkolnej zajmować odpowiednie miejsce, aby poziom ich funkcjonowania był optymalny.

Po przeprowadzonych badaniach przesiewowych każdy rodzic otrzymał pisemną informację z wynikami badań i ewentualnymi zaleceniami dotyczącymi dalszego postępowania.

Warto wiedzieć, że w każdym wieku może dochodzić do osłabienia bądź utraty słuchu, dlatego nie należy tracić czujności i w każdym przypadku występujących trudności szkolnych warto jest wykonać badanie słuchu, aby wykluczyć nieprawidłowości w słyszeniu, nawet nieznaczny ubytek słuchu.

Badania przesiewowe przeprowadzili wykwalifikowani pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ostrowie Wielkopolskim:

mgr Beata Mrula - pedagog terapeuta

mgr Katarzyna Wardeńska - pedagog logopeda.

Zapraszamy

przede wszystkim nauczycieli szkół i przedszkoli pracujących z dziećmi z wadą słuchu, ale również tych, którzy chcą zgłębić swoją wiedzę na temat tej niepełnosprawności

na konferencję

„Funkcjonowanie dzieci z wadą słuchu w środowisku szkolnym i przedszkolnym”

która odbędzie się 19.03.2019r., w godz. 10:00 – 13:00, w Klubie Nauczyciela w Ostrowie Wielkopolskim

Celem konferencji jest ukazanie różnych form komunikacji dzieci słabo słyszących i niesłyszących, sposobów ich funkcjonowania w środowisku szkolnym i przedszkolnym. Pragniemy także przedstawić historię dwójki niesłyszących nauczycieli, ich drogę jaką przebyli, aby móc samemu nauczać dzieci z tą samą niepełnosprawnością, z którą żyją od urodzenia.

W miesiącu marcu jest obchodzony Światowy Dzień Słuchu, dlatego też chcemy zapoznać Państwa z najnowszymi danymi dotyczącymi problematyki związanej ze słuchem w oparciu o dane WHO.

Podczas konferencji będzie możliwość poznania specyfiki pracy z dziećmi i młodzieżą ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kaliszu.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w konferencji proszone są o dokonywanie zapisu pod numerem telefonu 62 7365139 lub drogą elektroniczną: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 01.03.2019r.

W dniach 14 marca i 15 maja 2017r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna była organizatorem dwóch szkoleń adresowanych do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pt. „Uczeń klas I-III w świecie matematyki”. Szkolenie miało formę warsztatów i wzięło w nich udział łącznie 29 nauczycieli ze szkół podstawowych z terenu powiatu ostrowskiego.  

Celem szkolenia było wsparcie nauczycieli w poszukiwaniu metod nauczania pobudzających aktywność matematyczną uczniów.

Warsztaty były kontynuacją zorganizowanej w ubiegłym roku konferencji pt. „Jak pracować z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się matematyki”.

Warsztaty zorganizowały:

mgr Małgorzata Ciechowska-Kowalczyk i mgr Beata Mrula

Współpraca Dyrekcji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Firmy MEDICE zaowocowała zorganizowaniem w dniu 16 maja 2017 r. konferencji, którą poprowadził dr n.med. Artur Kołakowski, specjalista psychiatra, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, współautor dwóch książek na temat ADHD. Tematem spotkania była „Praca z dzieckiem z ADHD od przedszkola do okresu adolescencji”.

Cieszymy się, że zaproszenie na konferencję do Galerii Sztuki Współczesnej N-Klub przyjęło ponad 120-stu nauczycieli, pedagogów i psychologów z powiatu ostrowskiego. W czasie spotkania prelegent w niezwykle barwny i porywający sposób zwrócił uwagę, że wiedza potoczna czym jest ADHD nie jest tożsama z wiedzą naukową. W czasie ponad dwugodzinnego wykładu dr Kołakowski przedstawił proces pomocy od diagnozy po terapię oraz interwencje w środowisku.  Podkreślał, że diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi musi być oparta na obowiązujących kryteriach z klasyfikacji ICD-10 czy DSM-V. Sama diagnoza to dopiero początek drogi, gdyż brak odpowiednich interwencji terapeutycznych i medycznych może prowadzić do kolejnych zaburzeń i powikłań. Ponadto uświadomił uczestnikom, że ADHD jest zaburzeniem przewlekłym, które nie dotyka tylko dziecka, ale i systemów, w którym ono funkcjonuje, czyli przede wszystkim rodziny i szkoły, stąd pomoc musi być nakierowana na wszystkie te systemy.

Mamy nadzieję, że przekazane treści będę inspiracją do rozwijania dalszych kompetencji w pracy z dziećmi z ADHD oraz budowania strategii pomocy między Poradnią, przedszkolami i szkołami oraz rodzicami, do czego w podsumowaniu konferencji zapraszała i zachęcała Pani Violetta Miszkin, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrowie Wielkopolskim.

     Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrowie Wielkopolskim wraz z pracownikami zaprasza na Dzień Drzwi Otwartych w Poradni, który odbędzie się 22 kwietnia 2017r.  w godzinach od 9.00 do 13.00.

     Celem tej akcji jest zapewnienie bezpłatnych konsultacji i porad psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz zawodowych. Odwiedzający placówkę rodzice i nauczyciele uzyskają wsparcie w sprawach trudności wychowawczych, edukacyjnych oraz emocjonalnych dzieci. 

W tym dniu będą również przeprowadzone przesiewowe badania słuchu. Ponadto w programie pojawi się szereg bardzo ciekawych warsztatów i zajęć dla dzieci i rodziców. 

 

Piąta odsłona Dnia Drzwi Otwartych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej za nami!

W sobotę, 22 kwietnia 2017 r. Dyrekcja, Pracownicy Poradni oraz zaproszeni Goście czekali na zainteresowanych rodziców wraz dziećmi oraz nauczycieli. Nieustaną popularnością cieszyły się bezpłatne konsultacje, w czasie których pedagodzy, psycholodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności odpowiadali na pytania czy wątpliwości rodziców, dotyczące rozwoju ich dzieci. Chętni mogli wykonać przesiewowe badanie słuchu, zapoznać się z wystawą książek i pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży na stoisku bibliotecznym, przygotowanym przez PBP Książnica Pedagogiczna im. A. Parczewskiego w Kaliszu, Filia w Ostrowie Wlkp.  Pracownicy Poradni przybliżali tematykę kreatywnych zabaw, gotowości szkolnej, trudności w czytaniu i pisaniu, symptomów dysleksji rozwojowej oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wyjątkowe w tym roku było zaangażowanie rodziców. Gościła u nas pani Elżbieta Szczepaniak, która jako rodzic szerzy wiedzę na temat mutyzmu wybiórczego oraz mamy z Klubu Rodziców Autyzm HELP w Ostrowie Wielkopolskim pod patronatem Fundacji JiM w Łodzi Niespodzianką dla naszych najmłodszych gości były wręczane im kolorowanki, naklejki i balony.

Wszystkich zainteresowanych i chętnych, którym być może nie udało się u nas pojawić 22 kwietnia, ZAPRASZAMY PRZEZ CAŁY ROK od poniedziałku do piątku.