Zaproszenie

ZAPROSZENIE na SPOTKANIE SZKOLENIOWE
dla nauczycieli, psychologów i pedagogów
na temat DZIEWCZYNEK I NASTOLATEK W SPEKTRUM AUTYZMU


Termin: czwartek 25.04.2024r., godz. 11:30 -13:30

Miejsce: PP-P Ostrów Wlkp. ul. Armii Krajowej 2 , I piętro sala B17

Prowadzące: Iwona Ambroży oraz Izabela Kaźmierczak – specjalistki ds. wspierania rozwoju i edukacji osób ze spektrum autyzmu, diagnostki ADOS-2

Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Liczba miejsc ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia.

Serdecznie zapraszamy!

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

W SPEKTRUM AUTYZMU-PRAKTYKA

 

Termin: wtorek 23.04.2024r., godz. 11:30 -13:30

Miejsce: PP-P Ostrów Wlkp. ul. Armii Krajowej 2 , I piętro sala B17

Prowadzący:

  • Małgorzata-Ciechowska-Kowalczyk
  • Danuta Nowak

 

Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefon kontaktowy: 62 736 51 39

W warsztatach może wziąć udział 15 osób, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia.

 

Serdecznie zapraszamy

organizatorzy

  1. Ambrozy Iwona psycholog, terapeuta - wtorek 13:00-14:00
  2. Baraniak Barbara psycholog, doradca zawodowy – czwartek 11:00-11:30
  3. Bochniak Magdalena psycholog, logopeda – piątek 10:00-11:00
  4. Cicha Natalia pedagog – środa 15:30-16:00, piątek 10:30-11:00
  5. Ciechowska-Kowalczyk Małgorzata pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
  6. Dudkowiak Monika pedagog, logopeda – czwartek 13:00-14:00
  7. Kaźmierczak Izabela pedagog – środa 13:00-14:00
  8. Kołodziej-Żukrowska Anna pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
  9. Natalia Kowalczyk - psycholog - środa 15:00-16:00
  10. Kozłowska Joanna psycholog – czwartek 11:00-12:00
  11. Kuświk Beata psycholog, logopeda – poniedziałek 16:00-17:00
  12. Lenczewska Iwona pedagog – wtorek 13:00-14:00
  13. Miszkin Violetta pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
  14. Młoczyńska-Suchorzewska Hanna pedagog – czwartek 13:00-14:00
  15. Miszkin-Kukułka Martyna psycholog – poniedziałek  11:45-12:45
  16. Nowak Danuta psycholog, doradca zawodowy – wtorek 14:00-15:00
  17. Olszewska Martyna pedagog – wtorek 14:00-15:00
  18. Skrzypczak-Piotrowska Renata pedagog, doradca zawodowy – piątek 12:00-13:00
  19. Rowińska-Pietrakowska Marta pedagog, logopeda – poniedziałek 11:00-12:00
  20. Wabińska Marta pedagog, doradca zawodowy – czwartek 13:00-14:00
  21. Wardeńska Katarzyna pedagog, logopeda – piątek 10:00-11:00

Plakat

Relacje z dzieckiem są bardzo ważne w kontekście całego życia, nie tylko dziecka, ale też rodzica i całej rodziny. Często okazuje się, że ich budowanie nie jest proste. Nie zbudujemy wartościowej relacji z dzieckiem na strachu, narzucaniu swojego zdania, wymaganiu bezwzględnego posłuszeństwa. W relacjach z dzieckiem powinniśmy skupić się na dialogu, zrozumieniu, wsparciu i wzajemnym poszanowaniu granic i potrzeb.

Badania pokazują, że dzieci, które wykształcają bezpieczną więź z opiekunami są szczęśliwsze, pewniejsze siebie, mają większe poczucie sprawczości i zadowolenie z życia. Bezpieczna więź powstaje, kiedy opiekunowie w sposób adekwatny i spójny odpowiadają na potrzeby dziecka. Jak więc to robić? Na co zwrócić uwagę?

  1. Bezpieczeństwo: rozumiane jako ochrona przed zagrożeniami z zewnątrz ale też bycie dla dziecka osobą „bezpieczną”, która nie stanowi fizycznego i emocjonalnego zagrożenia. Stwórz w domu atmosferę, w której dzieci będą czuły się bezpiecznie. Ustal jasne zasady i przewidywalne konsekwencje. Nie reaguj gwałtownie, w sytuacjach trudnych daj sobie czas na ochłonięcie. Nie używaj krzyku ani przemocy!
  2. Dostrzeganie: dostrajanie się do samopoczucia i potrzeb dziecka, również do ich emocjonalności i uczuciowości oraz adekwatne reagowanie. Poświęć czas na poznanie swoich dzieci, staraj się zrozumieć, nie oceniaj pochopnie. Stwórz w domu przestrzeń do szczerej rozmowy, zwierzania się, spędzajcie wspólnie czas na przyjemnych aktywnościach. Niech rozmowa nie ogranicza się jedynie do pytania „Jak było w szkole” rzuconego gdzieś w biegu.
  3. Ukojenie: W sytuacjach dla dziecka trudnych emocjonalnie, problemach życiowych. Ważne, żeby dziecko wiedziało, że z każdą trudnością może zwrócić się do rodzica, nie zostanie odrzucone a jego uczucia zbagatelizowane. Czasem wystarczy sama obecność i przytulenie, czasem pomoże wspólne spędzenie czasu, ulubiona muzyka lub film. Ważne by rodzic był emocjonalnie dostępny w sytuacji, kiedy dziecko tego potrzebuje i towarzyszył w przeżywaniu bólu czy smutku.
  4. Poczucie wewnętrznej pewności: stańmy się dla dziecka bezpieczną bazą, do której może się udać gdy tego potrzebuje. Dajmy mu pewność, że jest dla nas ważne i kochane. Nie bójmy się okazywać uczuć. I pamiętajmy, że kiedy coś pójdzie nie tak zawsze możemy powiedzieć „przepraszam” i przyznać się do błędu.

Opracowała Martyna Miszkin- Kukułka – psycholog PPP
Źródło: „Potęga obecności”, D.J. Siegel, T.P. Bryson, wyd. Mamania 2020