ZAPROSZENIE na SPOTKANIE SZKOLENIOWE
dla nauczycieli, psychologów i pedagogów
na temat DZIEWCZYNEK I NASTOLATEK W SPEKTRUM AUTYZMU
Termin: czwartek 25.04.2024r., godz. 11:30 -13:30
Miejsce: PP-P Ostrów Wlkp. ul. Armii Krajowej 2 , I piętro sala B17
Prowadzące: Iwona Ambroży oraz Izabela Kaźmierczak – specjalistki ds. wspierania rozwoju i edukacji osób ze spektrum autyzmu, diagnostki ADOS-2
Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Liczba miejsc ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia.
Serdecznie zapraszamy!
- Szczegóły
- Odsłony: 1763
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
W SPEKTRUM AUTYZMU-PRAKTYKA
Termin: wtorek 23.04.2024r., godz. 11:30 -13:30
Miejsce: PP-P Ostrów Wlkp. ul. Armii Krajowej 2 , I piętro sala B17
Prowadzący:
- Małgorzata-Ciechowska-Kowalczyk
- Danuta Nowak
Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon kontaktowy: 62 736 51 39
W warsztatach może wziąć udział 15 osób, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia.
Serdecznie zapraszamy
organizatorzy
- Szczegóły
- Odsłony: 1325
- Ambrozy Iwona psycholog, terapeuta - wtorek 13:00-14:00
- Baraniak Barbara psycholog, doradca zawodowy – czwartek 11:00-11:30
- Bochniak Magdalena psycholog, logopeda – piątek 10:00-11:00
- Cicha Natalia pedagog – środa 15:30-16:00, piątek 10:30-11:00
- Ciechowska-Kowalczyk Małgorzata pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
- Dudkowiak Monika pedagog, logopeda – czwartek 13:00-14:00
- Kaźmierczak Izabela pedagog – środa 13:00-14:00
- Kołodziej-Żukrowska Anna pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
- Natalia Kowalczyk - psycholog - środa 15:00-16:00
- Kozłowska Joanna psycholog – czwartek 11:00-12:00
- Kuświk Beata psycholog, logopeda – poniedziałek 16:00-17:00
- Lenczewska Iwona pedagog – wtorek 13:00-14:00
- Miszkin Violetta pedagog, logopeda – poniedziałek 13:00-14:00
- Młoczyńska-Suchorzewska Hanna pedagog – czwartek 13:00-14:00
- Miszkin-Kukułka Martyna psycholog – poniedziałek 11:45-12:45
- Nowak Danuta psycholog, doradca zawodowy – wtorek 14:00-15:00
- Olszewska Martyna pedagog – wtorek 14:00-15:00
- Skrzypczak-Piotrowska Renata pedagog, doradca zawodowy – piątek 12:00-13:00
- Rowińska-Pietrakowska Marta pedagog, logopeda – poniedziałek 11:00-12:00
- Wabińska Marta pedagog, doradca zawodowy – czwartek 13:00-14:00
- Wardeńska Katarzyna pedagog, logopeda – piątek 10:00-11:00
- Szczegóły
- Odsłony: 1222
- Szczegóły
- Odsłony: 1809
Relacje z dzieckiem są bardzo ważne w kontekście całego życia, nie tylko dziecka, ale też rodzica i całej rodziny. Często okazuje się, że ich budowanie nie jest proste. Nie zbudujemy wartościowej relacji z dzieckiem na strachu, narzucaniu swojego zdania, wymaganiu bezwzględnego posłuszeństwa. W relacjach z dzieckiem powinniśmy skupić się na dialogu, zrozumieniu, wsparciu i wzajemnym poszanowaniu granic i potrzeb.
Badania pokazują, że dzieci, które wykształcają bezpieczną więź z opiekunami są szczęśliwsze, pewniejsze siebie, mają większe poczucie sprawczości i zadowolenie z życia. Bezpieczna więź powstaje, kiedy opiekunowie w sposób adekwatny i spójny odpowiadają na potrzeby dziecka. Jak więc to robić? Na co zwrócić uwagę?
- Bezpieczeństwo: rozumiane jako ochrona przed zagrożeniami z zewnątrz ale też bycie dla dziecka osobą „bezpieczną”, która nie stanowi fizycznego i emocjonalnego zagrożenia. Stwórz w domu atmosferę, w której dzieci będą czuły się bezpiecznie. Ustal jasne zasady i przewidywalne konsekwencje. Nie reaguj gwałtownie, w sytuacjach trudnych daj sobie czas na ochłonięcie. Nie używaj krzyku ani przemocy!
- Dostrzeganie: dostrajanie się do samopoczucia i potrzeb dziecka, również do ich emocjonalności i uczuciowości oraz adekwatne reagowanie. Poświęć czas na poznanie swoich dzieci, staraj się zrozumieć, nie oceniaj pochopnie. Stwórz w domu przestrzeń do szczerej rozmowy, zwierzania się, spędzajcie wspólnie czas na przyjemnych aktywnościach. Niech rozmowa nie ogranicza się jedynie do pytania „Jak było w szkole” rzuconego gdzieś w biegu.
- Ukojenie: W sytuacjach dla dziecka trudnych emocjonalnie, problemach życiowych. Ważne, żeby dziecko wiedziało, że z każdą trudnością może zwrócić się do rodzica, nie zostanie odrzucone a jego uczucia zbagatelizowane. Czasem wystarczy sama obecność i przytulenie, czasem pomoże wspólne spędzenie czasu, ulubiona muzyka lub film. Ważne by rodzic był emocjonalnie dostępny w sytuacji, kiedy dziecko tego potrzebuje i towarzyszył w przeżywaniu bólu czy smutku.
- Poczucie wewnętrznej pewności: stańmy się dla dziecka bezpieczną bazą, do której może się udać gdy tego potrzebuje. Dajmy mu pewność, że jest dla nas ważne i kochane. Nie bójmy się okazywać uczuć. I pamiętajmy, że kiedy coś pójdzie nie tak zawsze możemy powiedzieć „przepraszam” i przyznać się do błędu.
Opracowała Martyna Miszkin- Kukułka – psycholog PPP
Źródło: „Potęga obecności”, D.J. Siegel, T.P. Bryson, wyd. Mamania 2020
- Szczegóły
- Odsłony: 2760
Strona 2 z 8